Het is makkelijker om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe klanten te werven. De grootgrutters hebben dit al lang begrepen en hebben uitgebreide loyaliteitsprogramma’s. Ik noem alleen maar de kristallen glazen actie van AH welke nu plaats gemaakt heeft voor eigen moestuinpotjes. Maar hoe meet je het effect van je loyaliteitsprogramma’s? Daarvoor wil je weten welk percentage van je klanten terugkerende klanten zijn. Je moet dus ten eerste weten hoeveel bezoekers je krijgt in je winkel op een doordeweekse dag en hoeveel daarvoor ook daadwerkelijk wat kopen. Van deze echte klanten moet dan vervolgens weer geanalyseerd worden of zij op regelmatige basis terug blijven komen en blijven kopen. Hoe doe je dat? Als je de winkel loyaliteit wilt meten, moet je eigenlijk per klant iemand laten analyseren wat zijn statistieken winkelbezoek zijn. Dat is knap arbeidsintensief als je dit door mensen wilt laten uitvoeren. En knap duur ook als je je personeel daarvoor inzet. Het kan slimmer. Het kan haast niet anders of er is al een oplossing voor verzonnen. Die oplossing komt in de vorm van onze eigen mobiele telefoons. Die smartphones zijn continu op zoek naar een WiFi netwerk en geven dus constant een signaal af. Hierdoor is het mogelijk om individuele klanten te volgen. Je kunt er heel veel mee. Je kunt bezoekersaantallen meten. Je kunt zien wie er terugkerende bezoekers zijn. Je kunt zien hoe vaak iemand al terug gekeerd is. Je kunt zien wat een favoriete route door jouw winkel is en waar mensen graag even blijven staan om te kijken. Kennis is macht. Als je achter zo veel informatie kan komen over jouw klanten dan kun je daar ook wat mee doen. Je kunt bijvoorbeeld de opstellingen in je winkel zodanig veranderen dat de klanten precies zien wat jij wilt dat ze zien. Om maar wat te noemen. |
Meer weten : bezoek de bron |