Opkomst van het mobiliteitsbudget

De auto van de zaak komt steeds meer in de verdringing. Hier zijn verschillende oorzaken voor te noemen. Een van de belangrijkste oorzaken is de verhoging van de bijtelling door de overheid. Hiernaast zoeken werkgevers ook naar manieren om te bezuinigen. Maar ook het steeds populairder worden van het privé leasen van een auto is concurrentie voor de auto van de zaak. De standaard auto van de zaak wordt bij vele werkgevers vervangen door een mobiliteitsbudget. Deze stelt de werknemer in staat om zelf de vorm van het zakelijke vervoer te regelen.

Hoe werkt het? De werkgever stelt een bepaald geldbedrag per maand ter beschikking aan de werknemer om het zakelijke vervoer te dekken. Deze kosten zijn voor de werkgever aftrekbaar en vaak ook lager dan voor een representatieve auto van de zaak. Als werknemer kun je ervoor kiezen het budget in te zetten om een auto privé te leasen. Het budget geeft je veel flexibiliteit en de vrijheid zodat je misschien zelfs een Renault Trafic leasen kunt. Je hebt bij het privé leasen van een auto het bijkomende voordeel dat je geen gedoe hebt met bijtelling en het bijhouden van je privékilometers.

Het delen van een leaseauto Ook leasemaatschappijen hebben de opkomst van het mobiliteitsbudget opgemerkt. Allerlei verschillende vervoersoplossingen worden ontwikkeld. Naast de bekende private lease, kun je ook kiezen voor het delen van een leaseauto. Dit houdt in dat je een paar keer per maand de auto kunt uitlenen aan anderen voor een vergoeding. Dit kan door je aan te melden op verschillende hiervoor ontwikkelde apps. Sommige aanbieders zetten daar zelfs op in. Zij bieden contracten aan waarin je structureel een leaseauto met onbekenden leaset. Hiermee kun je veel besparen op het maandelijkse bedrag waardoor je zelfs geld over kunt houden van het mobiliteitsbudget.

Meer weten : bezoek de bron